Inte hundens som gör fel utan ägaren.

Hittade en "berättelse" på facebook. Jag tycker den var ganska rörande.

Jag dog idag. Du tröttnade på mig. Jag är i en svart plastpåse i en diponi nu. Nån annan valp kommer att få mitt knappt använda koppel. Mitt halsband var smuttsigt och för litet, men du tog det innan du skickade mig till Regnbågsbron. Skulle jag fortfarande vara hemma om jag inte hade tuggat på din sko? Jag visste inte vad det var, men det var skinn, luktade ju gott! Jag visste inte... Jag ville bara leka och det kliade i min mun. Du glömde köpa valpleksaker. Skulle jag fortfarande vara hemma om jag hade varit rumsren? Du gnuggade min nos i mina misslyckanden, det gjorde bara att jag skämdes och blev förvirrad, jag förstod inte vad jag gjort för fel. Varför läste du inte böcker eller frågade en lärare i lydnad som kunde ha lärt dig hur du skulle lära mig att gå till dörren. Skulle jag fortfarande vara hemma om jag inte hade fört loppor in i huset? Utan loppmedicin kunde jag inte få bort dem från mig. Du lämnade mig på gården i flera dagar, det var så jag fick dom. Skulle jag fortfarande vara hemma om jag inte hade skällt? Jag ville bara säga, "jag är rädd, jag är ensam, jag är här, jag är här! Jag vill vara din bästa vän". Skulle jag fortfarande vara hemma om jag hade gjort dig lycklig? Du slog mig, varför lärde du dig inte att få mig lydig? Skulle jag fortfarande vara hemma om du hade tagit sig tid att ta hand om mig och uppfostra mig? Du har inte brytt dig om mig sen efter första veckan eller så, men jag tillbringade all min tid väntandes på att du skulle älska mig.Jag dog idag. Jag var din valp, jag älskade dig av hela mitt hjärta med hela min lilla kropp...


Man skulle vidarebefoga för att visa att man vill ha slut på all djurmisshandel och älskar djur så då gjorde jag det. Det är fruktansvärt hur man kan skada ett oskyldig, hjälplöst litet djur. Ofattbart.
Men det var inte den egentliga anlädningen till att jag kopierade den utan jag tycker den är ett perfekt exempel på
hur hundägaren gör fel men skyller på hunden. Man måste lära en hund saker som att bli rumsren, den kan inte själv förstå det och ibland kan det ta tid. Man kan inte beskylla hunden för att den inte förstår. Det beror dessutom oftast på att ägaren inte lär den på rätt vis.
Och allt snack om att förbjuda vissa hundraser eftersom de anses vara aggresiva.. Och det kan väl ligga något i det så mycket som vi manipulerar raserna nu för tiden och avlar fram precis det vi vill ha så kan väl en de raser få mer aggresiva anlag men samtidigt så beror det endå mest på ägaren och hur hunden fostras och behandlas. Vissa människor klarar inte av vissa raser så långt kan jag hålla med det betyder inte att det är en aggresiv hund från börja. Enligt mig är det nästan aldrig hunden som gör fel utan ägaren. Klarar man inte av hunden ska man inte ha den helt enkelt.
En hund behöver någon som klarar av att ta hand om den så ska du skaffa hund - lär dej hur den ska hanteras först. För hundens skull!
http://www.high-range.com/images/Lillet/2009%2002%2008_0886.jpghttp://dogs.bsl-sbt.com/imagefiles/dogsimages/parsonrussellterrier_grass.jpg
Min drömvovvsing<3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0